Er venture ved vendepunktet?

For 15 år siden skulle hvert amt have sit eget ventureselskab. Dengang omkring år 2000, hvor internettet brød igennem, og vi alle sammen troede, at supermarkedet henne om hjørnet, »Deres Tøjmand« og andre »Brick and Mortar-butikker«, ville blive udkonkurreret af nye netforretninger. Masser af små ventureselskaber skød millioner af kroner i spændende nethandels-koncepter.
I USA blev flere af virksomhederne børsnoterede. Men supermarkedet og tøjbutikken henne om hjørnet lukkede ikke bare lige. Derfor sprang boblen i 2001 og nedturen blev forstærket af 9/11. Tabene løb om i store trecifrede milliardbeløb.
Nu sker det så. Supermarkedet henne om hjørnet og Deres Tøjmand på hovedgaden er hårdt trængt af netbutikken. De forretningsplatforme, der udvikles på internettet, repræsenterer fremtiden og fremtiden er nu. Billedet af udviklingen er værd at have på nethinden, når man skal vurdere venturebranchens resultater. I Danmark og i de fleste andre europæiske lande, har venture – venture forstået som investeringer i små nyetablerede højteknologiske netvirksomheder – været en fiasko.
I Danmark findes der i dag godt 330 venturefinansierede virksomheder med omkring 11.000 ansatte. Ikke just imponerende i betragtning af, hvor mange penge og kræfter, der er brugt på at sætte dem i verden. Udviklingen er dog ikke gået sporløst hen over branchen. I dag har vi færre ventureselskaber og dem, der er tilbage, har en større erfaringsbase at trække på. Nogle mener, at 2014 bliver vendepunktet. I Danmark har venturefonden Sunstone solgt Santaris – et firma indenfor kræftbekæmpelse – til schweiziske Roche for 450 mio dollar. Trustpilot – forbrugeranmeldelser på nettet – ser også ud til at skulle blive en spektakulær exit.
Alle investorerne efterlyser konkrete resultater i form af realiserede investeringer. Vil de komme, eller må vi endnu engang høre venturebranchen sige, at de stod og skulle exitte netop som et økonomisk tilbageslag ramte Europa. Men i dag har vi ikke i krise – vi har nulvækst. Hvis ikke venture leverer, så bliver det ekstremt svært at rejse penge til nye venturefonde. Noget tyder på, at vi trods alt vil se spektakulære exits. Mange IT- og net-virksomheder ligger i ventureselskabernes pipeline klar til at blive skudt af, nu hvor business på internetplatformen ser ud til at have succes. De potentielt gode exits er blevet nemmere at vurdere.
I dag kan man hurtigt afteste på nettet og via apps om de varer eller ydelser man udbyder har et marked. I de kommende år vil vi se flere venture-udviklede virksomheder. Men de bliver næppe rygraden i dansk erhvervsliv. Når det gælder om at skabe virksomhedsvækst og nye job har venturefondenes større søskende, kapitalfondene – langt bedre held med sig. De lever af at opkøbe eksisterende virksomheder og skalere dem op ved at gøre dem globale. Det kræver mange penge, men dem har kapitalfonde i rigt mål.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *